4/12/17

Favorieten / Binnenplanten

Het is geen geheim dat ik van planten hou. Ik heb zelfs een deel van mijn blog aan planten geweid. Daarom moet ik deze liefde natuurlijk wel onderhouden. Ik moet op de hoogte blijven van wat er allemaal op de markt is qua plantensoorten, vind ik zelf tenminste. Vandaag deel ik mijn favorieten binnenplanten!
Nu ik mijn zo verdiep in planten, gaat er echt een hele nieuwe wereld voor mij open. Er zijn zoveel verschillende soorten in allerlei kleuren, formaten, structuren en noem maar op! De meeste planten ken ik niet maar wil ik wel graag leren kennen!
Ik heb een aantal plantjes er tussenuit gepikt om mij hierin te gaan verdiepen. Dit wil ik natuurlijk samen met jullie doen.

Misschien hebben jullie doorgehad dat ik een weekje heb overgeslagen. Ik had het simpelweg gewoon even te druk! Vandaar dat dit bericht iets eerder online komt dan normaal gesproken op vrijdag.








































1. Calathea
Je ziet al gauw dat deze plant wel heel bijzonder is! En dan met name de mooie tekeningen op de bladeren, Geen enkele plant is hetzelfde. Hij is er in veel verschillende kleuren en maten. Leuk weetje; als het donker is zijn de bladeren gesloten en overdag, in de zon, staan de bladeren wijd open om alle zonnestralen op te vangen.












































































2. Ceropegia
Wat een lang plaatje hé? Ook weer een bijzondere plant. Ook wel lantaarnplant genoemd. De bloemen die aan deze plant groeien lijken op lantaarns, hierboven zitten dan weer geen bloemen. Wat ik zelf erg mooi vind aan deze plant is de kleur. Een ijzig groene kleur, met aan de onderkant rood/paars. Kleuren de je niet vaak ziet in planten!

































3. Fluweelplant
Zo mysterieus, die paarse kleur! Ik noem dit nou een echte winterplant. Donkergroene en paarse bladeren, vind ik erg goed bij 't koude weer passen. Daarnaast zit er ook een donsje op de bladeren, vandaar dat hij fluweelplant heet. Nou voor mij kan het niet beter!
Wel lees ik dat de oranje bloempjes erg stinken en dat je ze er beter van af kan knippen. Door het afknippen van de bloempjes, focust de plant zich ook weer meer op de groei van de rest van de plant. Waaronder de mooie paarse kleur!



































4. Monstera
Deze plant, ook wel gatenplant, kan echt immens worden! De bladeren kunnen wel tot een meter groot worden. De bladeren beginnen zonder gaten, maar hoe groter de bladeren worden, hoe groter ook de gaten worden. Uiteindelijk zijn het geen gaten meer, maar inhammen. Voor in je huiskamer lijkt het mij mooier als de plant niet té groot is. Je wilt natuurlijk niet dat er een boom in je huiskamer staat toch? Het plantje op de afbeelding hierboven is nog aan de kleine kant voor de Monstera.



































5. Oxalis
Ook wel de klaverzuring genoemd. Zoals je misschien een beetje kan zien aan de plant, is het familie van het oude vertrouwde klavertje. Maar waar ik hem heel erg mooi door vind, je raad het misschien al, is de kleur! Op de afbeelding hierboven lijkt hij bijna nep hoe mooi hij is. De bladeren lijken net flinterdunne papiertjes. En de paarse kleur, alsof hij erop geschilderd is. Zo mooi!






















6. Pilea
Deze plant is helemaal terug uit de jaren 70! Hij zal meer bekend zijn onder de naam "pannenkoekenplant". Je kunt wel raden waarom. De bladeren zijn bijna perfect rond. Ik las laatst een stukje over deze plant. Het blijkt dat je tot kortgeleden alleen nog maar stekjes van deze plant kon kopen. Maar tegenwoordig is deze plant zo populair geworden dat je hem gewoon bij je tuincentrum kan halen in het gewenste formaat.

































7. Vrouwentong

Weer een erg mooie plant! Vooral de tekeningen met de verschillende kleuren groen spreken mij erg aan. Naast dat de plant ook erg decoratief is, zorgt zij ook erg goed dat de luchtvochtigheid op peil is! Ze zet giftige stoffen om in zuurstof. Lijkt mij dus de perfecte plant. Er blijken maar liefst 70 verschillende soorten vrouwentongen te zijn. Dus voor ieder wat!


Liefs,
Jeanique

No comments:

Post a Comment

Click on the picture for a better look!