3/31/17

Hobby's / Plantjes drogen

Elke vrijdag staat er een blog in het teken van allesbehalve interieur! Ik licht vandaag een van mijn vele hobby's uit. En ja, ik heb een hoop hobby's, erg lastig! Maar vandaag zal ik mijn collectie gedroogde plantjes met jullie delen.
Ik doe dit nu denk ik al 3 jaar. Toen ik op vakantie in Frankrijk was ben ik ermee begonnen. Ik zag dat twee van mijn vrienden dit deden, en het leek mij ook wel heel erg leuk! Als je het goed doet, blijft zo'n gedroogd plantje echt voor een hele lange tijd goed! Het is leuk als aandenken of leuk om te gebruiken voor bijvoorbeeld kaarten. Dat laatste doe ik dan weer niet, maar mijn oma wel! Mijn oma droogt ook echt al járen bloemen. Apart dat ik er daardoor nooit aan heb gedacht om het ook te gaan doen. Maar goed, maakt eigenlijk ook niet uit.
Als ik mooie plantjes of bloemen tegenkom, waarvan ik denk dat ze mooi zullen drogen, pluk ik deze en leg ze tussen een dik boek. Om goed de kleur te behouden is het belangrijk het droogproces snel te laten verlopen. Dus lekker veel gewicht erbovenop! Als de plantjes mooi droog en super plat zijn geworden, plak ik ze in een blanco boek dat ik bij een boekenwinkel heb gekocht. 

De laatste tijd ben ik wat meer informatie aan het zoeken over het drogen van planten. Blijkbaar heet een verzameling van gedroogde planten en bloemen een Herbarium. De bedoeling is dat je er ook wat informatie bij zet. Helaas heb ik dat al die tijd niet gedaan, alleen het jaartal. Dat vind ik eigenlijk wel erg jammer. Het was leuker om over een paar jaar te zien waar ik het plantje heb geplukt! Ik wil vanaf dit jaar deze informatie bijhouden. Toch wel leuk voor later!

Alles begint weer te bloeien en ik heb dan ook al een paar mooie plantjes gezien die ik wel wil plukken. Maar ze moeten wel perfect zijn natuurlijk! Daarnaast moet ik ook de mogelijkheid hebben om ze meteen in te kunnen drogen. En ik wil dus de informatie bijhouden. Ik denk dat het 't lastigst is om de naam van het plantje te achterhalen. De meeste plantjes die ik pluk zijn vaak allemaal onkruid. Dit zal ik dan even goed op moeten zoeken. 

Ik heb een aantal foto's gemaakt van wat plantjes die ik heb verzameld afgelopen jaren. Dit is een kleine selectie van waar ik het meest trots op ben. Het kan natuurlijk ook zijn dat het niet helemaal goed uitpakt. Maar deze wil ik eigenlijk ook wel bewaren. De natuur heeft natuurlijk ook gebreken. 



























































Volg mij op Instagram (ateljinterior) om te zien wat ik allemaal nog meer doe!

Liefs,

Jeanique

No comments:

Post a Comment

Click on the picture for a better look!