3/24/17

Het moestuintje van Atel-J / Watermeloen

Elke vrijdag staat er een blog in het teken van allesbehalve interieur! En vandaag gaan we weer verder met mijn projectje. Het is ondertussen alweer officieel lente! Jullie kunnen het gaan volgen in "Het moestuintje van Atel-J", met vandaag in de hoofdrol de watermeloen.




































Soort/type: Plant
Wanneer: Binnen vroeg in de lente
Waar: In de zomer naar buiten, op het zonnigste plekje
Temperatuur: 20 á 22 graden
Ontkieming: Na 1,5 weken

Wisten jullie dat de watermeloen géén familie is van de meloen? Nou, ik wist dat in ieder geval niet!

Als ik aan watermeloen denk, dan denk ik aan die hele grote knoerten. In winkel koop je ze dan wel weer iets kleiner, maar het is wel een groot fruitsoort. In het klimaat van Nederland is het heel lastig zo’n grote watermeloen te kweken. Gelukkig heb je verschillende rassen! Ik ga beginnen met een kleinere versie, de Suger baby. Klinkt al heel zoet hé?


Zaaien
Ik ben al begonnen met zaaien. Dit heb ik gedaan in kleine kweekpotjes van turf. Erg handig aangezien de meeste wortels hier doorheen groeien, dus je kan je plant met potje en al verpotten zonder dat de wortels kunnen breken. Of je scheurt het potje open als hij nat is, hierdoor blijft de wortel ook nog intact. Je kan het best per potje één zaadje gebruiken, dan maak je het makkelijker met overpotten.
Ik gebruik als beginner eigenlijk heel simpel gewoon normale potgrond of moestuingrond, dit is prima, je plantjes zullen gewoon goed groeien. Je hebt dan wel weer voor elk plantje een bepaalde soort grond dat wordt aangeraden. Hierdoor heb je natuurlijk wel meer kans op een perfecte oogst. Maar dit is meer voor een gevorderde tuinier.
Geef het zaadje aan het begin maar één keer water. Het zaadje van de watermeloen kan namelijk snel rotten, en dat wil je natuurlijk niet. 
Ik heb een mini kas waar de potjes in staan. Zo blijven ze allemaal lekker warm. Aan het begin van mijn hobby deed ik nog weleens het potje in een plastic zakje, zo krijg je het effect van een kas. Als het zaadje ontkiemt kan je het zakje weer weghalen.

Verpotten
Na ongeveer 1 tot 1,5 week zal het zaadje ontkiemen. Plant de zaailingen dan niet te vroeg uit. De wortels zijn dan nog fragiel en kunnen slecht tegen koude grond.
Ik zelf zal de plantjes overpotten in grote potten. Maar dit kan uiteraard ook in de volle grond. Zorg in ieder geval dat het water goed kan weglopen anders zullen de wortels gaan rotten. Als het buiten warm genoeg is, kunnen ze lekker buiten staan! Zet ze op een zonnig plekje waar ze ook een beetje beschut staan tegen de wind.

Verzorging
Dan is het in principe gewoon afwachten!
Let op dat als je water geeft, dit niet op het blad terecht komt. In de volle zon kunnen de bladeren namelijk verbranden. Geef daarnaast gewoon water zodra de grond wat droger wordt.
Je kan de plant ook een richting op laten groeien. Je kan ervoor kiezen om dit verticaal te doen. Dit kan tegen een bamboe hekje met geleiding. Als de plant te breed word kan je hem aan de zijkanten een beetje bijknippen. Je kan de plant ook meer horizontaal laten groeien. Het zal dan eerder een soort struik woorden. Je laat de plant dan in principe zonder geleiding groeien. Let er wel op dat de stronk niet breekt, bijvoorbeeld bij wind.
Leuk om te weten is dat de plant vrouwelijk of mannelijk kan zijn. Alleen de vrouwelijk plant kan vrucht dragen. Dit zal je pas zien als de plant bloemen krijgt. Er zit dan net achter de bloem in klein watermeloentje.

Oogsten
Het is erg lastig te zeggen wanneer de watermeloen geoogst kan worden. In principe kan je dit horen als je erop klopt en hij hol klinkt. Dit kan je het beste even vergelijken met de wat jongeren watermeloenen. Als hij holler klinkt dan anderen, kan je hem oogsten. Maar je kan beter de meloen twee langer laten hangen dan te vroeg. Aangezien hij niet snel overrijp is. Heb je hem toch geplukt maar twijfel je achteraf? Dan is het geen probleem om de watermeloen nog twee weken binnen te laten liggen.

Ik moet er wel even als laatst bij zeggen dat ik geen professioneel tuinier ben. Ik haal mijn informatie van internet en uit mijn eigen ervaringen. Ik ben een simpele hobbyist!
Ik hou jullie ook via mijn Instagram (ateljinterior) op de hoogte van de groei van mijn plantje. Het gaat nu helaas nog niet zo snel maar zodra er wat te zien in dan laat ik dat weten!


Afbeelding via Etsy


Liefs,
Jeanique

No comments:

Post a Comment

Click on the picture for a better look!